Dlaczego nastolatki mają problemy z motywacją? cz. 1
- Bardzo często, to postawa dorosłych z otoczenia nastolatka podkopuje jego motywację. Negatywnie nastawieni dorośli, którzy zrzędzą, narzekają, wytykają błędy nie pomagają nastolatkowi wyznaczyć celu. Nie są też wsparciem w drodze do jego osiągnięcia.
- Jeśli nastolatek czuje się „kochany warunkowo” i towarzyszy mu myśl – „jestem w porządku tylko wtedy, gdy spełniam oczekiwania rodziców czy nauczycieli”, to nie ma w sobie chęci do działania. Hamuje go wizja porażki, niepowodzenia i niezadowolenia ze strony dorosłych.
- Gdy dziecku nie pozwalamy na samodzielne odkrywanie tego, co jest dla niego istotne, nie jest ono w stanie w pełni zaangażować się w dane zadanie. Dorośli mają tendencję do mówienia dziecku, co powinno być dla niego ważne, jakie konsekwencje przyniesie dane zachowanie dziecka, jak powinno się zachować czy czuć, zabierając tym samym dziecku samodzielność decydowania o ważnych dla niego sprawach. Dużo lepszy efekt przyniesie szczera i otwarta rozmowa z nastolatkiem, w której zapytamy go co i jak zamierza robić.
- Dorośli chcą także za wszelką cenę uchronić dzieci przed porażkami. Zapominając, że są one często doskonałymi motywatorami. Nie ma innego sposobu, by nauczyć dziecko odpowiedzialności, jak pozwalanie mu na popełnianie błędów. Pozwólmy nastolatkowi ponieść porażkę, a następnie bądźmy przy nim okazując empatię, by wspólnie zastanowić się co się stało, co poszło nie tak, jak dziecko się z tym czuje, czego się nauczyło i co może zrobić, żeby w przyszłości osiągnąć wybrany cel.
- Rodzice bardzo często skarżą się, że ich nastoletnie dzieci niechętnie pomagają w obowiązkach domowych. Warto w takiej sytuacji zaprosić dziecko do dyskusji, wspólnego rozwiązania problemu sprzątania czy karmienia pupila, zamiast narzucać mu to co ma robić. Wspólne wymyślanie rozwiązań będzie korzystne dla wszystkich. Nastolatki są o wiele bardziej zmotywowane do przestrzegania planu, który same pomogły stworzyć. Systematycznie organizujcie spotkania rodzinne czy rodzinne burze mózgów podczas których omówicie najważniejsze dla was kwestie. Gdy nastolatek poczuje, że uwzględniasz jego pomysły, będzie czuł się zmotywowany do ich realizacji.
- Dorośli oczekują, że nastolatki będę pamiętać o swoich obowiązkach i planach, które wspólnie ustalili. Uważają to za wyznacznik odpowiedzialności zapominając, że sami niekoniecznie byli tak odpowiedzialni w młodości. Nawet jeśli nastolatki są bardziej zmotywowane do przestrzegania planu, który pomogły stworzyć, nadal będą o nim zapominać, ponieważ nie znajduje się on wysoko na ich liście priorytetów. To nie znaczy, że są nieodpowiedzialni. To znaczy, że są nastolatkami. W takiej sytuacji warto zastosować przyjazne przypomnienie i wykorzystać swoje poczucie humoru. Jeśli musisz coś powiedzieć, zapytaj: „Na co się umówiliśmy, a o czym zapomniałeś?”
Źródło:
psychologiadziecka.org